تحقیق در مورد حجاب اسلامی و پدیده مد

تحقیق در مورد حجاب اسلامی و پدیده مد
اسلامی, پدیده, تحقیق, تحقیق در مورد حجاب اسلامی و پدیده مد, حجاب, حجاب اسلامی و پدیده مد, دانلود تحقیق در مورد حجاب اسلامی و پدیده مد, مد, مورد, و

رفتن به سایت اصلی

تحقیق در مورد حجاب اسلامی و پدیده مد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 3 صفحه
 قسمتی از متن word (..doc) :  
 ‏حجاب اسلامی و پدیده مدwww.PersianOne.com -> ‏اخبار و حوادث ‏نویسنده: rana_shams,  ‏تاریخ: سه‌شنبه 14 شهریور 1385 – 23:30    ‏عنوان:  ‏حجاب ‏اسلامی و پدیده مد‏یکی از قاعده‌های رفتاری نامطلوب متداول در جامعه که ‏به گونه‌ای تهدیدگر مقوله حجاب محسوب می‌شود مسئله رواج «مد» در بین جوانان است. مد ‏اگرچه اصطلاحی برگرفته از علم آمار و در معنای یک عامل مشخص کننده است اما در علوم ‏اجتماعی و به ویژه جامعه‌شناسی مد به نحوه پوشش و لباس پوشیدن و همچنین نوع آرایش ‏اطلاق می‌شود و در عین حال متوجه چیزی است که در مقطعی از زمان بیشترین استفاده را ‏دارد. ‏گرایش به مقوله مد را جامعه‌شناسان در میان جمعیت جوان بیشتر از ‏افراد سالخورده گزارش کرده‌اند و دلایل این امر را در اموری چون برخورداری جوانان ‏از روحیه تنوع‌طلبی و ثبات‌کاری کمتر در مقابل سالخوردگان (با افزایش سن، ثبات در ‏منش جای تنوع‌طلبی را می‌گیرد)، خودرأیی در جوانان، عدم حصول ناصحیح و برخورد ‏نامعقول با پدیده‌هایی چون ماهواره، اینترنت و محصولات فرهنگی دنیای غرب، عدم ‏جامعه‌پذیری اصولی و صحیح جوانان در خانواده، مدرسه، وسایل ارتباط جمعی و… معرفی ‏می‌کند و نتایج آن را در اموری چون خروج از حالت طبیعی اعتدال، احساس خلاء‌ در ‏زندگی، آلت دست شدن، کم شناختی نسبت به ارزش و شخصیت خود و غوطه‌وری در فرهنگ مصرفی ‏و گرفتار آمدن در دایره نامطلوب انفعال و از دست دادن هوشیاری سیاسی و اجتماعی ‏می‌دانند. ‏اگرچه و در واقع مدگرایی با اهدافی سیاسی تبلیغ می‌گردد و حاصل ‏آن گسترش روحیه مصرف‌گرایی از یک سو و گرم شدن بازارهای تولیدی جوامع غربی از دیگر ‏سو است اما این پدیده در عمل از یک سو هویت ملی و از طرف دیگر هویت دینی جوامع را ‏هدف قرار داده و در خصوص مسئله حجاب تهدیدی اساسی فرا روی این مقوله محسوب می‌شود. ‏چه آنکه این مسئله در ابتدا به شکل پدیده‌ای ارزشی در میان قشرهای بالای جامعه و به ‏تقلید از غرب و فرهنگ غیربومی ترویج می‌گردد و سپس در میان سایر اقشار جامعه رواج ‏پیدا می‌کند و پس از آنکه در میان قشر فرودست عمومیت یافت، متوجه نوخواهی و ‏تنوع‌طلبی جدید گردیده و این سیر تسلسل‌وار ادامه می‌یابد. به نظر می‌رسد سیر حرکت ‏ارزش‌ها در جامعه در این خصوص معنای خود را بازنمایی کند. «نکته قابل توجه در این ‏تغییر آن است که اولاً پدیده‌های ارزشی قشر بالا مانند موج به مرور زمان قشرهای ‏دیگر جامعه را فرا می‌گیرد و ثانیاً به مجرد اینکه این پدیده به قشر متوسط سرایت ‏کرد و آنها خود را به مقیاس‌های ظاهری آراستند قشر بالا مجدداً برای متمایز ساختن ‏خود یک موج دیگری تولید می‌کند