مبانی نظری وپیشینه تحقیق مکاتب اخلاقی

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مکاتب اخلاقی
اخلاقی, تحقیق, دانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق مکاتب اخلاقی, مبانی, مبانی نظری وپیشینه تحقیق مکاتب اخلاقی, مکاتب, نظری, وپیشینه

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری وپیشینه تحقیق مکاتب اخلاقی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 23 صفحه
 قسمتی از متن word (..docx) :  
‏مکاتب اخلاقی‏2.2. تعریف مفهوم اخلاق:‏واژه اخلاق جمع خُلق و خَلق است و در لغت به معنی “مفاهیم خوی ها، طبیعت باطنی، سرشت درونی، طبع، مروت، خوشرفتاری” (دهخدا، 1357)‏ابوعلی ابن مسکویه که از عالمان پیشین است در تعریف علم اخلاق چنین می گوید: “خُلق همان حالتی است که برای نفس انسانی حاصل می گردد که نفس را به جانب افعال آن و بدون تفکر و تامل به سوی کارهایی تحریک و فرا می خواند” (ابن مسکویه، 51:1415) “در آن هیئت نفسانی و حالت راسخه ای که خُلق نامیده می شود، اگر کانون افعال نیکو باشد، آن را خُلق حَسَن و اگر مصدر اعمال زشت باشد، آن را خُلق قبیح می نامند” (همان؛ 25)‏خواجه نصیرالدین طوسی نیز در کتاب اخلاق ناصری بیان کرده است:‏”خلق ملکه ای نفسانی است که باعث صدور افعال بدون فکر و تامل است و در حکمت نظری روشن شده است که از کیفیات، آنچه به سرعت از بین می رود، آن را حال خوانند و آنچه زوال آن به کندی باشد، آن را ملکه گویند. پس ملکه کیفیتی بوَد از کیفیات نفسانی و این ماهیت خُلق است”. (طوسی؛1364؛101)‏فیض کاشانی در کتاب المحجه البیضاء نیز علم اخلاق را علمی می دانند که :”به کمک آن از حالات مختلف قلب اطلاع حاصل می شود که برخی از آنها پسندیده است، مانند صبر، شکر، اخلاص و شماری دیگر مذموم و قبیح است مانند حد و خیانت”. (فیض کاشانی؛ بی تا: 31)‏3.2. دیدگاه ها و مکاتب موجود در مورد اخلاق :‏امروزه علم اخلاق دارای شاخه های متعددی است که هر بخش با رویکرد خاص به توضیح و تبیین علم اخلاق می پردازد که عمدتاً در سه شاخه اصلی طبقه بندی می شوند:‏3.2. 1.‏ اخلاق توصیفی ‏- Deseviptive Ethics