ویژگی های عاطفی دوران بلوغ

ویژگی های عاطفی دوران بلوغ
بلوغ, دانلود ویژگی های عاطفی دوران بلوغ, دوران, عاطفی, های, ویژگی, ویژگی های عاطفی دوران بلوغ

رفتن به سایت اصلی

ویژگی های عاطفی دوران بلوغ
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 14 صفحه
 قسمتی از متن word (..doc) :  
‏تغییرات روحی و روانی دوران بلوغ در پسران  ‏مقدمه ‏دوره بلوغ سرشار از تنش‌های عاطفی و ‏روانی است. نوجوان که در حال جدا شدن از وابستگی‌های دوره کودکی و ورود به دوره ‏بزرگسالی است با تضادها و کشمکش‌های گوناگون روانی روبرو خواهد شد. آگاهی از این ‏تغییرات سبب می‌شود تا نوجوان با هوشیاری به تحریکات محیطی پاسخ دهد و دگرگونی‌های ‏درونی خود را کنترل نماید به‌گونه‌ای که قادر باشد در شرایط مناسبی از نظر سلامت و ‏استحکام روانی با مشکلات کمتری دوره نوجوانی را پشت‌سر بگذارد و بحران‌های روانی ‏آینده را نیز کنترل بکند. ‏مهمترین تغییرات روانی دوران بلوغ ‏الف- رشد ذهنی و عقلی ‏از سن 12- 15 سالگی فکر منطقی، عینی ‏و قدرت استدلال و نتیجه‌گیری در نوجوان شکل می‌گیرد. ‏ب – رشد هیجانی و ‏عاطفی: ‏احساسات و عواطف متعدد قوی و غیرقابل پیش‌بینی در نوجوان وجود ‏دارد که گاه در تضاد با یکدیگرند و سبب نوسانات واضح خلقی و رفتاری زیر می‌شود: 1- ‏اضطراب : به دلایل پیدایش علائم بلوغ، ترس از شکست در تحصیل، ترس از بروز ‏بیماری، ترس از تنها شدن و از دست دادن دوستان. 2- ‏خشم : ناسازگاری و پرخاشگری ‏در نوجوان به دلائل زیر ممکن است ایجاد شود. برخورد با موانع و مشکلات، اختلال در ‏قضاوت¬های تجربه شده نوجوان، مواجه شدن با سلب آزادی، محرومیت، سرزنش مکرر، تبعیض ‏در محیط خانه و مدرسه، انتقاد و دخالت والدین. 3- ‏افسردگی : به دلیل شکست در ‏رسیدن به اهداف تحصیلی، عدم مقبولیت اجتماعی، وجود خلاء روانی، کاهش علائق درسی، ‏احساس بی¬ارزشی و پوچی. ‏ت – رشد اجتماعی : ‏وجه اصلی رشد ‏اجتماعی به خصوص در سال¬های ابتدائی نوجوانی حضور نوجوان در گروه همسالان است. ‏تشکیل این گروه¬ها در جهت کسب استقلال و فرار از تسلط بزرگترهاست اما فشارهای گروهی ‏همیشه مثبت نیستند و نوجوان باید بیاموزد تا با کمک خانواده توان مبارزه با ‏خواست¬های منفی گروه را کسب نماید و به انحراف کشیده نشود. از ویژگی¬های دیگر ‏نوجوان تلاش در جهت کسب محبوبیت است. در پسران عواملی مانند فعال بودن در ‏فعالیت¬های دسته¬جمعی، مهارت در بازی¬ها، ورزش¬ها، شوق وذوق و شوخ¬طبعی، شاد بودن، ‏رفتار دوستانه پایدار از جمله عوامل کسب محبوبیت در میان همسالان است و به تدریج ‏گرایش به همجنسان تبدیل به گرایش¬به جنس مخالف می¬شود گر چه بسیاری از هر گونه ‏ارتباط با جنس مخالف اجتناب می¬کنند اما برخی نیز ممکن است روابطی برقرار و روابط ‏جنسی را تجربه کنند که می¬تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. ‏ث – رشد ‏اخلاقی : ‏رشد اخلاقی با رشد اجتماعی ارتباط نزدیکی دارد. خانواده و ‏جامعه در کسب صفات اخلاقی مطلوب مؤثرند. توجه به انگیزه و نیت اعمال در دوره بلوغ ‏به تدریج افزایش می¬یابد و نوجوان به وجدان، عدالت و رفتار منصفانه بها می¬دهد و ‏نسبت به عدم رعایت اصول اخلاقی از جانب بزرگترها واکنش نشان می¬دهد و به تدریج با ‏تأثیرات اکتسابی از محیط صفات اخلاقی پسندیده مانند راستگوئی، امانتداری، درستکاری، ‏حق¬طلبی، عزت نفس، رعایت حقوق دیگران، پذیرش مسئولیت و… در نوجوان شکل می¬گیرد و ‏یا برعکس صفات نامطلوب در او رشد می¬کنند. ‏ج – رشد شخصیت و رفتار : ‏مجموعه گرایش¬ها و حالات رفتاری نوجوان کم¬وبیش وضعیت ثابتی دارند. ‏واکنش¬های فرد در مقابل آنچه که در محیط پیرامون او اتفاق می¬افتد و مجموعه احساسات ‏و نگرش¬های وی شخصیت او را می¬سازند که در نوجوانی به صورت چشمگیری رشد می¬کنند. ‏احساس مسئولیت، نوع پیوند و رابطه با بزرگسالان، روابط با همسالان، طرز مقابله با ‏خواهش¬ها و تمایلات نوظهور و خاص، فراگیری انتظارات جامعه از فرد به عنوان ‏ویژگی¬های شخصیتی نوجوان شکل می¬گیرد. ‏فشارهای روانی دوره نوجوانی : ‏همزمان با دوره نوجوانی نگرانی¬های خاص اجتماعی پسران نوجوان را ‏تهدید می¬کنند. نگرانی در مورد آینده تحصیلی، خدمت سربازی، آینده شغلی و وضع مالی ‏با افزایش سن نوجوان و نزدیک شدن به سال¬های پایانی نوجوانی افزایش می¬یابد و او را ‏در پاسخ به سؤالات مربوط به شناخت هویت خودش درمانده می¬سازد. نوجوان که در سال¬های ‏نوجوانی به دنبال کسب استقلال خود را در معرض تهدید برخی عوامل اجتماعی می¬بیند. ‏لزوم پذیرش فرامین بی¬قیدوشرط مافوق در سربازی، احتمال عدم موفقیت در کنکور ورودی ‏به دانشگاه¬ها و عواقب اجتماعی احتمالی آن، مواجه شدن با آینده مبهم شغلی و… ‏سردرگمی¬های نوجوان را افزایش می¬دهند نوجوان باید با اتکاء به نفس و استفاده از ‏حمایت اطرافیان و مشاوره با افراد توانمند از پیدایش عواقب ناخوشایند روانی و ‏فشارهای اجتماعی پیشگیری کند‏1 ‏–‏ تنوع طلبی :